Våra Läslustprojekt
Sagornas värld öppnar dörren till läsning
Funnys Äventyr driver flera läsfrämjande projekt för förskolebarn i Skåne. Syftet är att väcka barnens intresse för böcker och läsning i tidig ålder. Funnys Äventyr ägs av en stiftelse och tillsammans är vårt syfte att främja läsning.
Forskning visar att högläsning och eget utforskande är nyckeln till att skapa läslust. Och det bästa sättet att lära sig något är att ha kul. I ett helt unikt barnkulturhus får barn och vuxna kliva rakt in i sagornas värld.
Varför Läslustprojekt?
Läsförståelsen hos barn och unga sjunker i Sverige, och allt fler läser sällan eller aldrig. Läsning är avgörande för ett hållbart, inkluderande och demokratiskt samhälle.
För att vända trenden och stärka demokratin behöver vi inspirera barn att läsa mer. Det är därför Funnys Äventyr finns. Och vi erbjuder miljöer där läsning är både tillgänglig och lustfylld.
För att öka barnens läsvilja bjuder vi in dem till sagornas förtrollande värld. Genom att dyka ner i böckernas värld utvecklar barn och unga sitt kritiska tänkande, sin empati och sin förmåga att hantera samhällsutmaningar.

Våra läslustprojekt och läsfrämjande insatser
"Läsfrämjande insatser - för att på olika sätt väcka intresse för böcker och läsning”
Projektet riktar sig till 5-åringar som tillsammans i sina förskolegrupper besöker Funnys Äventyr. Projektet är utformat i nära dialog med barn och pedagoger för att väcka nyfikenhet för böcker genom lek, interaktiva aktiviteter och upplevelsebaserat lärande.
Studier visar på att rörelse och lek stimulerar till lärande, vilket i sin tur stärker läsglädjen. Därför inkluderar besöket flera moment som förankrar böckernas betydelse och knyter an till sagomiljöerna på Funnys Äventyr.
Innan besöket får förskolegrupperna en utvald bok skickad till sig att läsa tillsammans. Under besöket får barnen fördjupa sig i sagornas värld genom:
- Högläsning i vår sagomiljö
- Uppdrag med koppling mellan bok och miljö
- Teaterföreställning och möten med sagokaraktärer
- En åktur i vår sagokarusell och tid för fri lek.
Besöket leds av skådespelare som vägleder förskolegrupperna genom besöket.
Efter besöket får varje grupp en uppgift av Funny att ta med sig tillbaka till förskolan: att skapa en egen saga genom att rita och/eller skriva. Sagan skickas sedan tillbaka till Funnys Äventyr. Detta är en del i att förlänga besöket och få barnen att minnas sin upplevelse.
Projektet ligger i linje med FN:s Hållbarhetsmål 4, God utbildning för alla, och specifikt delmål 4.6, som betonar vikten av att alla ska kunna läsa och skriva. Upplägget passar både förskolor, föreningar och organisationer som aktivt vill jobba med barnens lust till läsning.
Vi berättar gärna mer om detta projekt för dig som vill veta mer!
Välkommen att kontakta vår VD Heléne Lloyd om du vill veta mer:



